Bokningsvillkor
Senast uppdaterat 1 maj 2024
ALLMÄNNA VILLKOR FÖR FLYTT- OCH STÄDTJÄNSTER TILL KONSUMENTER
Flytt Hjälp , org. nr. xxxxxx (“Flytt Hjälp”), tillhandahåller tjänster inom flytt och städning för både privatpersoner och företag (“Tjänsterna”). Dessa allmänna villkor gäller mellan Flytt Hjälp och en fysisk person (“Kunden”) som beställer Tjänsterna. Beställningen kan ske genom undertecknande av ett uppdragsavtal, eller via Flytt Hjälp hemsida, mobilapplikation eller telefon. Avtalet mellan Flytt Hjälp och Kunden inkluderar denna beställning/uppdragsavtal, dessa allmänna villkor och eventuella bilagor.
TJÄNSTER
1.1 Kunden kan beställa Tjänsterna antingen per tillfälle eller som abonnemang med fast månadsavgift.
SÄRSKILDA VILLKOR FÖR FLYTTJÄNSTER
2.1 Vid flytttjänster gäller Allmänna flyttbestämmelser BOHAG 2010, med vissa anpassningar som specificeras i dessa villkor.
FLYTT HJÄLLP ÅTAGANDEN
3.1 Flytt Hjälp förbinder sig att utföra Tjänsterna professionellt och med omsorg. Personalen ska ha relevant utbildning och erfarenhet.
KUNDENS ÅTAGANDEN
4.1 Kunden ansvarar för att ge Flytt Hjälp tillgång till nödvändiga utrymmen och material för utförandet av Tjänsterna.
NEKANDE AV TJÄNSTER
5.1 Flytt Hjälp förbehåller sig rätten att neka tjänster under vissa omständigheter, såsom bristande arbetsmiljö eller respektlös behandling av personalen.
OM- OCH AVBOKNING AV TJÄNSTER
6.1 Kunden har rätt att om- eller avboka utförandet av en Tjänst kostnadsfritt förutsatt att sådan om- eller avbokning sker minst tio (10) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts. Avser avbokningen en Tjänst som omfattas av ett abonnemang, sparas det outnyttjade Tjänstetillfället i Kundens timbank, enligt punkten 7 nedan.
TIMBANK
7.1 Vid avbokning av abonnerade tjänster sparas motsvarande tid i en timbank för senare användning.
ÅNGERRÄTT
8.1 Kunden har ångerrätt enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokal under 14 dagar från avtalets ingående.
PRISER OCH AVGIFTER
9.1 Priserna för Tjänsterna anges i Avtalet eller enligt aktuell prislista. Flytt Hjälp förbehåller sig rätten att justera priserna under vissa förutsättningar.
RUTAVDRAG
10.1 Kunden kan utnyttja RUT-avdrag för berättigade Tjänster.
BETALNING OCH FRYSNING AV ABONNEMANG
11.1 Tjänster faktureras månadsvis i efterskott. Vid utebliven betalning kan Flytt Hjälp frysa Tjänsterna.
FÖRSÄKRING
12.1 Flytt Hjälp ska inneha en ansvarsförsäkring som täcker Tjänsterna. Kunden uppmanas att ha en adekvat hemförsäkring.
UTELEVNAD OCH FEL I TJÄNST
13.1 Om Tjänsten inte utförs korrekt har Kunden rätt till omgörning.
ANSVARSBEGRÄNSNING
14.1 Flytt Hjälp ansvarar endast för direkta skador orsakade av fel i deras tjänsteutförande.
AVTALSTID OCH UPPSÄGNING
15.1 Avtalet gäller tills vidare och kan sägas upp med en månads uppsägningstid.
PERSONUPPGIFTER
16.1 Kundens personuppgifter behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagar och Flytt Hjälp integritetspolicy.
ÖVRIGT
17.1 Villkor i avtalet kan komma att ändras, varvid Kunden meddelas i förväg.
TVIST OCH LAGVAL
18.1 Tvister ska försöka lösas i samförstånd men kan, om nödvändigt, tas upp hos Allmänna Reklamationsnämnden eller avgöras enligt svensk lag vid Vöjxo tingsrätt.